Wołowina należy do najwartościowszych mięs pod względem wartości odżywczych, o czym decyduje podstawowy skład chemiczny oraz zawartość składników egzogennych. Wołowina jest mięsem średnio kalorycznym - wartość kaloryczna wołowiny zależy od tego, ile jest w niej tłuszczu. Przy obecnych tendencjach żywieniowych w kierunku obniżenia poziomu energetycznego żywności, czynnik ten odgrywa istotną rolę. Około połowa tłuszczu zawartego w wołowinie to korzystny dla zdrowia tłuszcz nienasycony. Co ciekawe, zmiany w standardach hodowli doprowadziły do spadku zawartości tłuszczu ogółem – o ok. 20 % w ciągu 30 lat. Jest to bardzo istotne w diecie sportowca, kiedy to często tłuszcz w posiłku musi zostać ograniczony.

Wołowina ponadto zawiera znaczne ilości białka cechującego się wysoką wartością biologiczną. Przyswajalność tych białek przez człowieka, ze względu na bliski optymalnemu zestaw aminokwasów egzogennych, waha się, w zależności od ilości tkanki łącznej, w granicach od 70 do 100%. Ponadto ma sporo składników mineralnych, zwłaszcza fosforu, żelaza, cynku i selenu. Mięso wołowe stanowi także główne źródło zapotrzebowania człowieka na witaminę B12, nie występującą w produktach roślinnych, a także jest dobrym źródłem innych witamin z grupy B: B2, B3, B5 i B6. Funkcją witaminy B12 jest min. współuczestniczenie w wytwarzaniu czerwonych krwinek. Jej obecność pozwana na dotlenienie mięśni. Witamina B6 natomiast wspomaga regenerację po wysiłku oraz uczestniczy w syntezie białka niezbędnego do budowy mięśni

Tabela wartości odżywczych:

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 228 kcal / 955 kJ
Białko 17,37 g
Tłuszcz ogółem 17,07 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 6,813 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 7,413 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,710 g
Węglowodany 0 g
Błonnik pokarmowy 0 g
Witamina B1 0,056 mg
Witamina B2 0,232 mg
Witamina B3 (PP) 4,207 mg
Witamina B6 0,241 mg
Kwas foliowy 7 µg
Witamina B12 1,91 µg
Kwas pantotenowy 0,362 mg
Wapń 7 mg
Żelazo 1,69 mg
Magnez 17 mg
Fosfor 122 mg
Potas 246 mg
Sód 57 mg
Cynk 3,59 mg
Miedź 0,06 mg
Mangan 0,02 mg
Selen 12,1 µg
Cholesterol 69 mg

Białko dla sportowca jest podstawowym składnikiem niezbędnym do budowy mięśni. 100g chudej wołowiny zawiera około 20g białka pierwsze klasy.

Wołowina wygrywa pod tym względem z uwielbianym przez sportowców kurczakiem. Żelazo jest ważnym składnikiem hemoglobiny i mioglobiny.  Osoby uprawiające sport są szczególnie podatni na niedobory tego pierwiastka, co skutkuje min, mniejszą sprawnością, odpornością na choroby, ograniczeniem koncentracji.


Źródła:
http://www.trener.pl/artykul911_7_zalet_wolowiny.html?offset=0
http://www.poradnikrestauratora.com.pl/wartosc-odzywcza-wolowiny
http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,Wartosci-odzywcze-wolowiny-i-przeznaczenie-kulinarne-elementow-wolowych.html